Geografia a trh práce

Autor: Daniel Dedina | 8.1.2011 o 20:09 | (upravené 8.1.2011 o 20:16) Karma článku: 10.50 | Prečítané  3734-krát

Geografia je moderné slovo. Má svoje čaro. Geografia má pôvod v gréčtine, znamená zem a grafein opisovať, písať. Človek si to ani neuvedomuje, ale keď sa poriadne zamyslí.. Geografia je všade. Je v televízii, v správach, vo filmoch, seriáloch, je v novinách, je všade okolo nás. Keď sa človek pozrie z okna vidí svoju obec, mesto, v pozadí možno hory.. Geografia.. Dovolenka? Všade vôkol geografia, príroda, humánna sféra.

 

So vstupom Slovenska do Európskej únie a jej štruktúr sa nám otvorili dovtedy nepoznané možnosti. Bolo že to očakávaní a nadšenia (samozrejme to by sme neboli my Slováci, keby nie, v porovnateľnej miere, aj pesimizmu a skepsy), keď sme nabehli na prvé, skrátené, programovacie obdobie a v roku 2007 aj na prvé „skutočné“. Európska únia je kolos, v súčasnosti pozostávajúca už z 27 štátov. Ešte nikdy tu nebola taká možnosť pre geografov. Tu sa teda dá „vyšantiť“, mysleli si mnohí. Vznikol odbor Geografia, rozvoj regiónov a európska integrácia. Paráda..

Dnes je rok 2011. Odvtedy vyšiel nejeden absolvent.. Realita? Väčšina geografov má vrúcny kontakt s Úradom práce, prípadne tí šťastnejší (našťastie tých je väčšina) pracujú.. Vo svojej práci ale slovo geografia použijú asi len vtedy, keď sa ich kolega spýta, čo to vlastne študoval..

Niečo tu asi nefunguje.. Rozvoj regiónov.. Existuje nejaký odbor, ktorý by mohol byť fundovanejší pri rozvíjaní regiónov, ich infraštruktúry, atrakcií, marketingu? Dnes sú pri manažovaní „europrojektov“ ekonómovia na míle pred nami, geografmi.. Ich šikovnosť? Naša nešikovnosť? Aj, aj.. Ak má niekto zo školy lepšie predpoklady na rozvoj svojej pracovnej kariéry, prečo ich nevyužiť?!

A možno tu je kameň úrazu. Dnes je štúdium popretkávané predmetmi s EÚ v názve. Základy EÚ, Vývoj a perspektívy EÚ. Študentom sú na smiech.. Veď sú o ničom, kredity zadarmo, nič nové tam nie je.. Počas štúdia sa dozvieme, čo sú operačné programy, regióny NUTS a ďalšie zaujímavé „eurofakty“. Asi netreba zdôrazňovať, aký to má efekt, keď sú to pre študentov úplne nové veci, ktoré bez akýchkoľvek vzájomných súvislostí či praktickej časti. Bodaj by potom neprevládal názor, použijúc slová Dr. Likavského: „Je správne, že sa obmedzí dejepis, zemepis a podobné somariny. Také bifľovačky sú nanič“. Absolventi európskej integrácie síce nevedia, čo je formulár projektovej žiadosti, čo je NFP, atď, ale vedia, čo sú vágne postuláty, aká je priemerná znáška 1 sliepky a pod.

Na tomto mieste by som si rád pomohol oficiálnym Profilom absolventa odboru geografia, rozvoj regiónov a európska integrácia, tak ako ho uvádza oficiálna príručka. „Absolventi majú široké možnosti uplatnenia v najrôznejších odvetviach hospodárstva, verejnej správy, súkromnom sektore, v inštitúciách zameraných na regionálne aspekty v krajine. Dokážu posudzovať, navrhovať zmeny, vytvárať databázy, kartograficky zobrazovať jednotlivé časti krajiny“.

Pekné.. Čo to znamená v praxi.. Naozaj široké uplatnenie, pretože geografi pracujú aj v mnohých ďalších oblastiach.. Nie je to však kvôli tomu, že by boli školou pripravení na všetky oblasti, bohužiaľ práve naopak, nie sú na žiadnu konkrétnu, v praxi fungujúcu.. A sme opäť pri tom, či by nebolo vhodnejšie, ako vedieť krásne odverklikovať naučené, v praxi nefungujúce frázy, zamerať sa predsa len na oblasti ,kde by geografi nemuseli mať také podradné postavenie voči ekonómom.. Je smutné, že s geografiou sa dnes dá presadiť asi len pokračovaním v štúdiu, a to doktorandskou formou (kde výber uchádzačov, veď vieme, nie je vždy len o vedomostiach, ale o tomto by som teraz nerád..)

Viem, škola a prax je niečo iné. Ale keď lekárom, farmaceutom a ďalším už škola dáva praktické základy do individuálnej kariéry, prečo nie geografia. Ktorý geograf – absolvent vie vypracovať základnú žiadosť príspevku o NFP, vie sa podieľať na mape parciálnych javov v krajine, kooperovať na tvorbe Programu hospodárskeho a sociálneho rozvoja, a pod.? Darmo na pohovore budú vysvetľovať, že oni majú vágne postuláty v malíčku..

Na záver chcem dodať, že cieľom tejto úvahy nebolo očierniť konkrétnych ľudí, ak to tak niekto vnímal, tak sa ospravedlňujem. Je mi len ľúto, ako hlboko geografia klesla, ako mizne aj zo základných či stredných škôl, ako sa vytráca počet hodín. A pritom je tak krásna.. A užitočná, rozvoj našich regiónov za to stojí.. Preto by možno bolo predsa len potrebné zamyslieť sa nad tým, ako vytvoriť most medzi geografiou ako školským predmetom a praxou, stojacimi na protismerných brehoch rieky. Lebo keď si dnes zapnete TV, myslím, že čoskoro s ňou prídete do kontaktu. S geografiou..

 

PS: Už keď som tu vkladal hotový článok, skúste si tipnúť, či tu bola rubrika Geografia..

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Rodák z Martina: Byť gayom na Slovensku vyžaduje odvahu

Comming out bola v jeho živote nádherná chvíľa, tvrdí Peter Karpo Prince. Dnes je ženatý, s manželom žijú v Tel Avive a rozhodli sa pre dieťa.


Už ste čítali?