reklama

Ako sa mi splnil detský sen..

Futbal je hra. Futbal je vášeň a posadnutosť. Je to droga. Na pohľad jednoduchá hra, s nezložitými pravidlami, a predsa tak krásna. Hra hier. Mňa futbal dostal a bola to láska na prvý pohľad. Útržkovite si spomínam na svoje prvé majstrovstvá sveta, z Talianska ´90. O štyri roky neskôr som už sedel prikovaný pri obrazovke a deň po finále Brazília - Taliansko som si poplakal pri spomienke, ako som v onen večer zaspal. Na ďalšiu futbalovú fiestu som sa už dokonale pripravil, podobne ako na všetky nasledujúce.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)
Obrázok blogu

Majstrovstvá sveta

Magické slová. Aj keď to nie je doslovný anglický preklad (World Cup), ja by som toto pomenovanie zoskupenia najlepších športovcov v danom odvetví a ich súťaženie o trofej pre najlepšieho z nich nemenil za nič. Majstrovstvá sveta vo futbale vo mne navždy budú evokovať neskutočné množstvo spomienok, krásne góly, emócie a symbiózu na ihrisku i na tribúnach, rôzne mimofutbalové veci s týmto podujatím spojené pupočnou šnúrou, a v neposlednom rade moje osobné, od zbierania samolepiek, zaznamenávania štatistík a súpisiek tímov, odpočítavania dní do začiatku podujatia až po sledovanie, nezriedka so zatajeným dychom, jednotlivých napínavých thrillerov. Pri listovaní v albumoch so samolepkami mi niekedy napadla kacírska myšlienka.. Slovensko na MS? Je to vôbec reálne? Máme na to? Môžeme sa tam dostať? Odpoveďou bola sínusoida: áno - nie, áno - nie.. Až raz..

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Slovensko postúpilo na MS !

Bolo že to radosti. Ale čím všetkým sme si museli prejsť.. Do kvalifikácie sme išli potichu, skromne, čo bolo po predchádzajúcich nemastných neslaných výkonoch logické. Po vydretom víťazstve so Severným Írskom a prehre v Slovinsku sme boli stále v bode nule. Zlomilo sa to v závere domáceho zápasu s Poľskom a famózno - šťastnom obrate. A išli sme ďalej, Česi nás v Prahe nezlomili, a tak Jendrišek dorazil ich. Spolu s povinnými sanmarinskými „nádielkami" sme išli zrazu do jesenného finišu z prvého miesta. Zrkadlo nám mala nastaviť odveta s mobilizujúcim západným susedom. A nastavila! Česi potvrdili postavenie v rebríčku FIFA, hrali dobre, boli futbalovejší, ale naši opäť vhodnou taktikou, uvedomujúc si svoje klady a zápory, dokázali neprehrať. A to ešte len prišlo naše vrcholné predstavenie, keď deväťdesiatminútovkou v belfastskom Windsor parku, dovtedy nedobytnou pevnosťou, preleteli skvelým teamworkom a domácich knokautovali vydarenými kontrami. Chýbal nám bod, stačilo doma neprehrať so Slovinskom. Slovenský fanúšik je optimista, a aj ja, napriek stálemu zváženiu všetkých možných alternatív, som tejto eufórii podľahol. Už sme sa chystali oslavovať, večer sa niesol v skvelom duchu, až to prišlo.. Slovensko - Slovinsko 0:2! Je ťažké popísať tie pocity, keď príde náhle, neočakávané sklamanie spojené s neúspechom. Vytratil som sa a plakal ako malý chlapec. Ako keď som vtedy zaspal počas finále. Ba čo, horšie, veď sme boli tak blízko.. Jeden polčas ma delil od splnenia detského sna..

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ideme do Poľska vyhrať! Úprimne? Neveril som.. Tipol som si na Poliakov.. Prehráme.. V tom lepšom prípade remizujeme, čo nám bude aj tak málo platné.. Ten pamätný večer by som pri obrazovke nevydržal.. Nie preto, že by ma to nezaujímalo, práve naopak.. Tak by som to našim doprial.. Idem radšej von, nechcem to vidieť.. Sotva sa to začalo, zvoní mi telefón.. Dávame GÓÓÓL! Vedieme! To nič, je ešte len 3. minúta.. Po polčase stále 0:1. Stále ďaleko.. Bol som zmierený s tým, že nepostúpime, tak aj ten čas plynul akosi netradične rýchlo. Posledných 10 - 15 minút už bolo iných.. Bože daj, nech to dokážeme.. Posledný telefonát si pamätám presne: 10 sekúnd do konca, lopta je na polovici Poliakov, päť, tri, jedna, koniec.. KONIEC ! Zalial ma pot.. Iný, ako štyri dni predtým.. Ešte aj teraz ma pri tej predstave chladia zimomriavky.. Prichádzam domov a moju radosť trocha tlmí adrenalín, zvyšujúci sa pri pozeraní, zo záznamu opakovaných, možností poľského družstva streliť gól.. Ej, ale sme mali aj štastie! Postupne mi to dochádza.. SLOVENSKO POSTÚPILO NA MS VO FUTBALE !

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Radujme sa ...

Pristavím sa ešte pri početných názoroch o našom šťastí. Nepopieram, najmä v Poľsku to bolo extrémne vypuklé. Pozrime sa na to, z iného pohľadu, z reči čísel, ktorú ťažko oklamať. V rebríčku UEFA sme na sedemnástom mieste, aj to len vďaka posunu v poslednom období. Na MS ide najlepších 13 európskych tímov, Francúzsko, Portugalsko, Rusko a ďalší podstúpia „očistec" v podobe baráže, iní pravidelní účastníci, Švédsko, Chorvátsko, ale aj Česko, Poľsko nedostanú ani takúto šancu. My sme už v Afrike! Z tohto pohľadu je to zázrak, aby tak malá krajina, ako Slovensko, s takou malou hráčskou, ale aj funkcionárskou základňou to dokázala.. Je to možné aj bez kúsočka, či kusiska šťastia?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

... ale nezatvárajme oči

Samozrejme, ani zďaleka nie je v našom futbale všetko v poriadku a MS by nemali byť prostriedkom na zakrytie nedostatkov, ale naopak na ich riešenie a odstraňovanie. Myslím tým napríklad na našu ligu, ktorá kvôli neexistujúcemu kamerovému systému, nedostačujúcej legislatíve, skôr odrádza, ako láka. Práve tu by som hľadal korene nedostačujúceho postavenia futbalu v slovenskej spoločnosti. Mať malé kultúrne štadióny a pritiahnuť na futbal celé rodiny, to by bolo niečo.. Hľadajme si rovnakú váhovú kategóriu, samozrejme, nemôžme sa porovnávať s Anglickom, ale čo napríklad s takým Dánskom? A že sa to dá, aj v našich podmienkach, svedčí príklad Žiliny. Je to otázka aj pre média, ktoré majú úžasnú moc. Nemali by byť naši futbalisti väčší hrdinovia pre dnešnú mládež ako napr. speváci v SuperStar? Naši otcovia vedia aj teraz spamäti vymenovať federálne jedenástky.. A my? Veď ideme na MS.. Najväčšie a najsledovanejšie športové podujatie (odmysliac si olympiádu, kde je tých športov predsa len omnoho viac) na svete..

A čo si ešte prajem na záver: Slovensko - Brazília na MS.. To by bola bomba !

Daniel Dedina

Daniel Dedina

Bloger 
  • Počet článkov:  4
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Človek s interesom o cestovanie a šport Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu